Scooter Hand-out  

Voorbereid de weg op

Scooter praktijkcursus 

Beste cursist,

Lees deze hand out voor de scooter praktijkcursus. De onderwerpen die je hier in terug vind, worden aangeleerd tijdens de lessen en getoetst met je praktijkexamen. Leer daarom deze stof alvast zodat je weet wat je moet doen en waar je goed op moet letten.

Meenemen naar het examen

  • Geldig en niet verlopen idenditeitsbewijs (id. of paspoort)
  • Oproep voor het examen (heeft je instructeur bij zich)
  • Eigen helm en handschoenen (heb je deze niet dan hebben wij deze voor je)

Wat nog meer meenemen, aandoen of trekken

  • (Dunne) handschoenen en hoge schoenen die je enkels bedekken en/of geen lage sokken
  • (Warme) kleding die het lichaam bedekt en/of regenkleding 
  • Drinken/eten (er kan ter plaatse ook iets gekocht worden)

Wij zorgen voor

De scooter, communicatieapparatuur, (helm, handschoenen), en hesjes.

Goed voorbereid is het halve werk! 

Examen

Het examen duurt 45 minuten. Je meldt je bij de examinator en toont je geldige legitimatie en oproepkaart. De examinator geeft je een portofoon en rijdt op zijn scooter achter je aan. Voordat je gaat rijden, krijg je eerst een paar technische vragen over het voertuig (zie techniek). Jij rijdt voorop, en hij/zij volgt je. Als je niets hoort, blijf dan gewoon rechtdoor rijden. Bij rotondes en verkeerslichten ga je rechtdoor, volg je de doorgaande rijbaan of kies je de meest logische rijrichting.

De examinator stuurt je nooit straten in waar je niet mag rijden. Wat wel kan, is dat je zelf op de borden moet letten die van toepassing zijn op bromfietsverkeer, zoals bromfietspaden, snelheid, snelwegborden, enz.

Het doel van het ritje is dat je veilig en zelfstandig door het verkeer rijdt en bewust bent van wat er om je heen gebeurt. Als je grove fouten maakt of steeds dezelfde fouten herhaalt, zak je voor het examen.

Tijdens het rijden let je niet op de examinator, maar rijd jij je eigen rit. Als opdrachten niet goed doorkomen via de portofoon, tik dan even tegen je helm aan, dan worden ze herhaald.

Na de rit wordt de uitslag boven aan de tafel bekendgemaakt.

Als je geslaagd bent, kun je de volgende dag naar het gemeentehuis bellen om een afspraak te maken voor het aanvragen van je rijbewijs. Het duurt dan nog 5 werkdagen voordat je het rijbewijs ontvangt. Als je het met spoed wilt aanvragen, kan het rijbewijs al de volgende werkdag klaar zijn.

De kosten voor het rijbewijs verschillen per gemeente, maar bedragen ongeveer €50,00.

Als je het rijbewijs met spoed aanvraagt, komt er ongeveer €30,00 extra bij.

Je moet ook een recente pasfoto meenemen. Je doet het examen en rijdt op een scooter, en als je geslaagd bent, mag je zowel op een scooter als op een schakelbromfiets rijden.

Voordat je gaat rijden controleren we de volgende dingen:

  1. Verlichting ( stads,dim,groot,rem en knipperlicht)
  2. Claxon
  3. Banden ( spanning 2 bar, niet glad/versleten, voldoende profiel, geen beschadigingen of scherpe voorwerpen, ventieldopje erop)
  4. Olie niveau ( dop er uit draaien, peilstok schoon maken, er in doen, er uit halen, kijken of tussen minimum en maximum streepje staat, als motor koud is en recht op staat)
  5. Accu
  6. Spiegelafstelling
  7. Voldoende brandstof/benzine in de tank

Je rijdt als bromfietser op de volgende plaatsen:

  1. Binnen bebouwde kom:

Op de rijbaan waar ook de auto’s rijden, iets rechts van het midden (40%) niet te strak langs stoepranden/bermen en niet te ver naar links naar tegenliggers

  1. Buiten bebouwde kom:

Op het bromfietspad, bij 1 richting op het midden bij 2 richtingen op midden van de beschikbare strook

Als er geen bromfietspad is, op de rijbaan rechts (25%) of op suggestiestrook.

 

Binnen de bebouwde kom is het snelheidsverschil met auto’s minimaal en daarom rijd je meer op het midden. Buiten de bebouwde kom wordt er harder gereden en is het snelheidsverschil groter en daarom rijd je meer rechts op de rijbaan.

 

Let op de volgende zaken en rijdt daar niet overheen:

  • –Witte markeringen van zebrapaden, haaietanden e.d
  • Putdeksel
  • Zand,grind, modder, takken e.d.

 

Als je over deze dingen rijdt en je gaat remmen en/of sturen dan is de kans aanwezig dat je onderuit gaat omdat je op 2 wielen rijdt. Dit moet je dus zoveel mogelijk vermijden. Als je het te laat ziet dan moet je er recht uit overheen. Voorkom dat je onnodig op het laatste moment gaat uitwijken en slingeren en scherp sturen. Rijdt altijd in een zo’n vloeiend mogelijke rijlijn.

De volgende snelheden houden we aan:

  • Binnen bebouwde kom op de rijbaan 45 km/u
  • Buiten bebouwde kom op bromfietspad 40 km/u
  • In 30 zone 30 km/u 

 

We rijden met lessen en examen veel en wisselend in deze gebieden. Rijdt hard/vlot genoeg naar deze snelheden en pas je tijdig aan. Ga niet overal te hard of te zacht. Een paar kilometer per uur snelheidsverschil is geen probleem, maar laat zien dat je weet hoe hard je ergens mag. Bovendien dat je gecontroleerd die snelheid vast kan houden.

Zorg ervoor dat je altijd op tijd stopt met remmen vóór de bocht. Remmen (met de voorrem) tijdens de bocht kan ervoor zorgen dat je onderuit gaat! We remmen altijd met beide remmen tegelijk, en tijdens het sturen remmen we niet! Dus als je op fietspaden of rotondes rijdt met scherpe bochten, zorg er dan altijd voor dat je op tijd de snelheid vermindert.

Als je tijdens het sturen merkt dat je te hard gaat, dan kan je in de problemen komen. Let dus goed op. 

We rijden op en over verschillende kruispunten. Let goed op de borden of je wel of geen voorrang hebt.

In 30 zones is het bijna altijd gelijkwaardig en heeft rechts voorrang! Rijdt daarom ook niet harder en verleen voorrang aan de bestuurder van rechts.

Kijk altijd eerst naar links om te kijken of ze wel voorrang aan jou geven. Als je zelf op een voorrangsweg rijdt of bij een verkeerslicht met groen licht, kijken we alsnog de kruising over om te kijken of je wel door kan rijden.

Let bij zebrapaden op overstekende voetgangers!

Voordat je je richtingaanwijzer aanzet, kijk je eerst of het veilig is en of je niet ingehaald wordt. Als dat het geval is, mag je geen richting aangeven en niet omsteken.

Kijk volgorde bij:

  • Links afslaan: linkerspiegel, linkerschouder
  • Rechts afslaan: rechterspiegel, rechterschouder

 

Naast je spiegels heb je te maken met dode hoeken, dus kijk altijd even over je schouder. Doe dit niet te lang of te ver om slingeren te voorkomen, en anders zie je niet wat er voor je gebeurt.

Je knipperlicht gaat niet vanzelf uit! Laat het niet onnodig lang aanstaan en voorkom dat je veel zijstraten voorbij rijdt met je knipperlicht nog aan.

Voordat je echt afslaat, kijk je altijd nog een keer over je schouder in de dode hoek om te controleren of je niet ingehaald wordt. Vooral binnen de bebouwde kom rijd je op de rijbaan en kun je te maken krijgen met fietsers of voetgangers op het fietspad die rechtdoor gaan op dezelfde weg, net zoals bij het verlaten van een rotonde.

Dit komt vaak voor tijdens je examen, en hier wordt goed op gelet.

Als je afslaat bij rijstroken, volg je de pijlen voor links of rechtsaf en rijd je door het dwarsgedeelte van de pijl. Op deze manier sta je precies in het midden van je rijstrook, waardoor er geen auto’s naast je kunnen komen. Je hebt dan ook voldoende ruimte als er met hogere snelheid langs je gereden wordt terwijl je stil staat voor het rode licht.

Bij geel licht mag je niet plotseling en hard afremmen op het laatste moment. Als je normaal kunt remmen en stoppen, doe je dat, anders rij je gewoon door. Het is beter om net op het randje door geel of rood licht te rijden dan dat een vrachtauto achter je je plotseling hard ziet remmen en stoppen, wat hij niet verwacht.

Als je fietsers,voetgangers, geparkeerde auto’s en andere stilstaande voertuigen of objecten voorbij wilt gaan, eerst kijken in linkerspiegel en over linkerschouder of je zelf niet wordt ingehaald.! Omdat je als bromfiets rijder redelijk rechts rijdt en langzamer, is de kans dat je wordt ingehaald groot. Bij grote verplaatsingen richtwijzer aanzetten.

De eerste en belangrijkste borden zijn degene die aangeven waar je de rijbaan of het bromfietspad op of af moet. Daarnaast zijn ook de borden voor snelheid en voorrang van belang.

Zorg ervoor dat je deze borden tijdig ziet en handel rustig en op tijd.

Je bent in het bezit van je theoriecertificaat en past toe wat je hiervan geleerd hebt. Alles wat je geleerd hebt blijft van kracht, en daarom is deze hand-out alleen voorzien van de basis en de meest noodzakelijke informatie. We gaan ervan uit dat je de rest al weet en toepast.

Je hoeft niet foutloos te rijden, zowel tijdens de lessen als het examen. Zorg ervoor dat je bewust bent van wat je doet. Als je merkt dat je het anders had moeten doen, los het dan zelf veilig op. Maak geen paniekremmingen en rij niet door gras of bermen om het alsnog goed te doen.

De bedoeling is dat je veilig en zelfstandig door het verkeer kunt bewegen als beginnende bromfietser. Als je dit doet zoals beschreven, slaag je voor je praktijkexamen en kun je lang genieten van je bromfietscarrière!

Rijschool van Bemmel wenst jou veel succes!